Det har været - og er stadig - lidt af en kamp at få hverdagen til at virke her.
Vi ankom kl tidligt lørdag 11/6. Vi havde ikke lejlighedsnummeret, da vi først kunne checke ind kl 14.
Vi gik på shopping, og fik oprettet et mobiltelefonabonnement til mig (Annemette får jo af firmaet), men det krævede, at vi også havde en Australsk bankkonto.
Vi fik åbnet en sådan, men den ufuldstændige adresse betød, at receptionen her sendte mit kort retur (deres system rummer åbenbart kun Annemettes navn, og vi har jo ikke samme efternavn). I dag fik jeg i øvrigt PIN, men den kunne ikke læses (samme system som i DK, at man skal hive noget af en rude for at kunne læse den). Jeg ringede til banken, så nu sender de nyt kort og PIN.
Nå, vi fik igangsat en swift overførsel, og det tager mærkværdigvis sin tid. Det er ikke gået godt endnu, så der står stadig 0$ på den Australske konto, men de er da trukket fra den danske konto. Detalje: Vores konto i Danske Bank har limit på 100 kkr på swift, Finansbanken har limit på 250 kkr - også lige en detalje.
Vi mangler nogle ting, som vi valgte ikke at tage med fra DK. Dem har jeg prøvet at købe på nettet, men de kan ikke lide danske VISA kort, og de andre muligheder kræver, en Australsk konto med penge. Kort sagt: der går en del dage inden man kan handle normalt.
Kunne man åbne en konto før man tager herned?
Det kiggede jeg på, og den søde dame i banken sagde faktisk, at det burde man kunne. Det ser bare ikke sådan ud når man læser betingelserne på deres hjemmeside. For at kunne åbne en konto skal man kunne samle 100 points (minder det om noget?), og den eneste måde man reelt kan det som ny udefrakommende er, at møde op personligt medbringende pas, VISA osv.
Det tager altså et par uger før man kan fungere som en "normal" australier. Gad vidst hvordan det tilsvarende ville være i Danmark?
Lejekontrakten ser ud til at være faldet på plads til den nye lejlighed, så den del er da OK :-)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar